På Hyresbostäder gör vi mer än hyr ut och förvaltar lägenheter. Vi arbetar hårt för att öka tryggheten, och därmed trivseln, i våra områden. Jan, Wilhelm och Robert är några av de som jobbar med att ta hand om de störningar och oroligheter som våra hyresgäster anmäler till oss. Här berättar de kort om de tre steg som de arbetar efter.
Steg 1 - områdespersonal hanterar störningsärenden
Jan Petersson som är områdesansvarig i centrum berättar att områdesansvarig och bovärd tar första steget gällande störningar och de felanmälningar som kommer in kring otrygghet.
– En av grundstenarna för att vi ska upptäcka fel och eventuella oroligheter är att vi finns på plats och ronderar området på daglig basis. Tillsammans med bovärdarna i området hanterar vi de störningsärenden som kommer in och tar kontakt med berörda hyresgäster, antingen via telefon, mail eller fysiska besök. Vi ser även till att vår bosociala avdelning här på Hyresbostäder får information i ärendet, säger Jan Petersson och får medhåll av kollegan Wilhelm Hardt som är bolagets säkerhetsansvarig.
Allt börjar med ett hej
– Hyresgästerna spelar också en viktig roll i arbetet med att skapa trygga områden och gemenskap. Både genom att hålla ögonen öppna och felanmäla till exempel skadegörelse eller annat som känns otryggt, men också genom att helt enkelt lära känna sina grannar lite bättre. Allt börjar med ett hej, berättar Wilhelm.
– När vi har hanterat störningen eller skadegörelsen återkopplar vi till de boende i området. Just att informera de berörda hyresgästerna om de åtgärder vi gjort är jätteviktigt, säger Jan Petersson.
Om problemet/störningen kvarstår går vi vidare till nästa steg i trygghetsarbetet.
Steg 2 - Bosociala avdelningen kopplas in
Om det handlar om en grövre störning kopplas Hyresbostäders bosociala avdelning in. Den vanligaste anledningen är att det rör sig obehöriga besökare i fastigheterna.
– Man ska kunna känna sig trygg där man bor och av den anledningen finns låsta entrédörrar med kod eller tagg. Men ibland ställs dörrarna upp och obehöriga kan då ta sig in i fastigheten, säger Robert Hugoh som är bokonsulent och jobbar mycket med trygghetsfrågor.
|
"Hyresgästerna spelar också en viktig roll i arbetet med att skapa trygga områden och gemenskap."
- Jan Pettersson, områdesansvarig
|
|
Återkoppling inom 24 timmar
– I det här läget ser vi till att hela fastigheten får information om vad som hänt och vi pratar med de boende för att skaffa oss en bild av läget. Det är viktigt med återkoppling från vår sida och vi har som målsättning att göra detta inom 24 timmar. Vi försöker jobba fram en lösning på problemet, genom lite olika metoder och samarbeten och vid behov kan vi även ta in väktare. Internt så samarbetar vi på bosociala avdelningen tätt med områdespersonalen, för att vidta andra åtgärder. Exempel på detta kan vara bättre skalskydd, ökad närvaro i området och eventuellt kameraövervakning, berättar Robert.
Hyresgästen kontaktas först
Handlar störningen om en granne så kontaktar bosociala avdelningen först den hyresgäst som kommit in med klagomålet eller störningsanmälan. Därefter kontaktas den granne som ärendet gäller. Om hen tidigare fått tillsägelse, blir nästa steg ett varningsbrev. Återkommande störningar trots tillsägelse och varning kan resultera i att den störande hyresgästen blir uppsagd. Målet är dock att komma till rätta med problematiken så att alla ska kunna bo kvar.
– Vi arbetar alltid enligt hyresjuridiken i dessa fall, även om vissa störningar tar tid att hantera. Dialogen och kontakten med våra boende är nyckeln till framgång för oss, menar Robert Hugoh.
Steg 3 - Trygghetsarbete i samarbete med flera aktörer
Säkerhetsansvarig Wilhelm Hardt berättar om det tredje och sista steget i det trygghetsskapande arbetet.
– I det här steget har vi ett aktivt samarbete med kommunen och polisen, liksom andra fastighetsägare i området. Den gruppen träffas regelbundet för att stämma av och diskutera status i området och eventuella ändringar som behöver göras. Tillsammans tar vi fram och genomför åtgärder för hur området och staden som helhet ska bli en tryggare stad att bo och leva i, avslutar Wilhelm.