Nicola trivs i en värderingsstyrd organisation
Nicola Hill bytte Ikea i Linköping mot Hyresbostäder i Norrköping. Som verksamhetsansvarig på Hyresbostäders dotterbolag Studentbo trivs hon bra i sin dynamiska roll, där hon får möjlighet att arbeta både på operativ och strategisk nivå.
Hur hamnade du på Hyresbostäder?
"Jag sökte tjänsten som kundtjänstchef främst för att jag ville få till en förändring i mitt arbetsliv. Det här var år 2011, jag hade småbarn och pendlade till Ikea i Linköping där jag också var kundtjänstchef. Redan på intervjun så imponerades jag av Hyresbostäders sätt att jobba med sin värdegrund, då det är viktigt för mig att arbeta på företag som styrs av värderingar. På intervjun blev jag tipsad om att söka en tjänst som distriktschef istället, vilket lockade mig då jag gillar att arbeta med ledarskap och människor. På den vägen blev jag distriktschef för Söderstaden fram till 2019, då jag bytte tjänst till rollen som verksamhetsansvarig på Studentbo där jag är nu."
Vad gör du på jobbet?
"Dagarna börjar med ett morgonmöte med mina kollegor på Studentbos kontor där vi går igenom dagen och annat som vi vill dela med varandra. I min roll får jag jobba både operativt och strategiskt på en och samma dag, något jag gillar väldigt mycket. Jag ansvarar för ekonomin, kunderna och medarbetarna och samarbetar också mycket med universitetet. Dessutom sitter jag i en beställarroll för större underhållsprojekt och är avtalsansvarig för underleverantörer, främst inom inre och yttre skötsel."
Vad är det bästa med ditt jobb?
"Det bästa är nog bredden i min roll, där jag får jobba både på operativ och strategisk nivå. Dessutom får jag ha direktkontakt med våra kunder, vilket jag gillar. Sedan uppskattar jag verkligen samarbetet och stödet från alla kunniga och ansvarsfulla kollegor, där jag upplever att vi har en väldigt öppen och prestigelös dialog kring olika frågor som kan komma upp. Det finns alltid någon att fråga och någon som gärna hjälper till."
Hur skulle du beskriva kulturen på Hyresbostäder?
"Hjälpsam är det första jag tänker på, då man alltid har kollegor som är beredda att göra det lilla extra för att skapa ett resultat som är så bra som möjligt. Sedan är stämningen väldigt familjär och känslan är att alla är stolta över sitt arbete och drivs av att göra skillnad varje dag."
Vilket av våra värdeord känns närmast dig och varför?
"Det är svårt att välja bara ett värdeord, men jag lutar mest åt 'lyhördhet' eftersom jag tycker det är viktigt att inkludera alla och låta alla göra sin röst hörd. Som chef är jag beroende av både medarbetarnas och hyresgästernas synpunkter och kunskap för att själv lyckas i min roll."
Vilken av dina egenskaper tror du bidrar mest till ditt arbete?
"Jag är bra på att läsa av människor och är en diplomatisk person som kan se och förstå båda sidorna om till exempel en konflikt uppstår. Det hjälper mig att hitta lösningar som fungerar för alla parter och att skapa en positiv arbetsmiljö. Jag har också lätt för att skapa kontakt och relationer med andra, vilket underlättar samarbeten både internt och externt."
Hur ska man vara för att bli din kollega/vad krävs för att bli din kollega?
"För att trivas här behöver man vara positiv, lösningsorienterad och ansvarstagande, både i kontakten med kollegor, hyresgäster och andra samarbetsaktörer. Jag trivs bäst med personer som ser möjligheter framför problem och som är öppna för att testa nya sätt att lösa saker. Flexibilitet och smidighet är också viktigt eftersom vi ofta ställs inför utmaningar som kräver kreativitet och snabba lösningar."
|
Fem snabba!
- Katt eller hund?
- Bada i pool eller havet?
- Matlåda eller utelunch?
- Kakor eller tårta?
- Hogwarts eller Narnia?
|
|