Gå till innehåll
Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen av vår webbplats och för att följa besöksstatistiken. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer
  • Hyresbostäder
    • Hyresgäst
      • Snart får du som är hyresgäst nya Mina sidor
      • Att hyra hos oss
        • Direktbyte av bostad
        • Hyra i andra hand
      • Tvättstugan
        • Så fungerar maskinerna i tvättstugan
          • Bruksanvisningar
      • Hyra bilplats
      • Yale Doorman
      • Boinflytande
        • Hyresbostäders kundundersökning
      • Botips
        • Ta hand om din lägenhet
        • Fixa felet själv
        • Göra om hemma
        • Trivselregler i hyresrätt
        • Filmer: Att bo i hyresrätt
        • Barnsäkerhet
        • Betala hyran
        • Din balkong
        • Förhindra brand
          • Filmer: Brandsäkerhet
        • Förhindra inbrott
        • Grillning
        • Husdjur
        • Inflyttning
        • Måla om hemma
        • Pool och studsmatta
        • Om du ska flytta
          • Flyttips
        • Om du upplever störningar
        • Sortera rätt
        • Säkerhet vid elektricitet
        • Håll värmen och spara energi
        • Varmt i lägenheten?
        • Spara energi och pengar
        • Visa hänsyn
      • E-faktura & autogiro
      • Bredband och TV
        • Vår snabbguide till TV och bredband
        • Fritt bredband 0,5 Mbit/s
        • Folder med kopplingsguide
        • Parabolantenn
        • Frågor och svar
      • Ladda din elbil
      • Förmåner
        • Bonuskort
          • Samarbetspartners till Bonuskortet
        • El-abonnemang
        • Hemförsäkring
      • Tillval
        • Bad- och tvättrum
        • Badrumsmöbler
        • Kök
        • Inglasad balkong
      • Kvarterslokaler
        • Festlokal - Albrektssalen
      • Rätt Hyra
        • Frågor och svar om Rätt hyra
      • Plustjänster
        • Prislista Plustjänster
      • Skadedjur
      • Skuldrådgivning
        • Detta händer vid vräkning
        • FAQ
        • Kontakta oss om skuldrådgivning
        • Länkar
      • Läs det senaste numret av vårt Nyhetsbrev
        • Arkiv: 2021
      • Frågor och svar
    • Söka bostad
      • Digital signering
      • Riktlinjer för uthyrning
      • Korttidskontrakt
      • Unga Hem - lägenheter för dig mellan 18-24 år
      • Senior
        • Prima Plusboende
          • Plusboende Granen
          • Plusboende Krokek
          • Plusboende Ljura
          • Plusboende Prästkragen
          • Plusboende Symfonin
          • Plusboende Utsikten
        • Prima Trygghetsboende
          • Trygghetsboende Idyllen
        • Boende via kommunen
        • Engagemang
        • Möjligheter
        • Erbjudanden
        • Inventering
        • Tips
      • Nyproduktion
      • Filmer: Att bo i hyresrätt
      • Frågor och svar
    • Våra områden
      • Centrala staden
      • Ektorp
      • Eneby
      • Gamla Lasarettet
      • Haga
      • Hageby
      • Himmelstalund
      • Jursla
      • Klockaretorpet
        • Klocket möter konsten
      • Kneippen
      • Krokek
      • Kvarsebo
      • Ljura
      • Marielund
      • Nordantill
      • Oxelbergen
      • Rambodal
      • Ringdansen
        • Loppis i Ringdansen
      • Sandbyhov
      • Skärblacka
        • Blackas Pepp och Hopp
      • Såpkullen
      • Åby
      • Östra Husby
    • Lokaler
      • Information till dig som är lokalhyresgäst
      • Hyrespolicy
      • Överlåtelse av lokal
    • Jobba hos oss
      • Vi söker en Systemspecialist Nätverk
      • Sommarjobba i Juniorlaget 2023
      • Great Place To Work
      • Gör praktik på Hyresbostäder
      • Värdegrund
      • Våra medarbetare
        • Wilhelm arbetar som säkerhets- och miljöansvarig
        • Anna arbetar med boinflytande
        • Markus jobbar som Bovärd i Marielund
        • Anna brinner för miljö- och energifrågor
        • Johan är områdesansvarig i Ringdansen
        • Andreas har rollen som projektledare för Nyproduktion
        • Caroline är projektledare på Projekt & Inköp
        • Christofer håller till på IT-avdelningen
    • Om oss
      • Styrelse & företagsledning
      • Dataskyddspolicy
      • Entreprenörshandboken
      • Fritidsbanken
      • Hemta c/o Hyresbostäder
      • Hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
          • Energianvändning
          • Utsläpp av växthusgaser
          • Vårt restavfall
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Kretsloppet
      • Norrköpingskontraktet
        • Samverkan är grunden för att lyckas
        • Keyse och Toni arbetar som trygghetsvärdar
      • Nätverk - Eurhonet
      • Partnerportal - Utsidan
      • Våra områdeskontor
      • Portalen
      • Målbild
      • Sponsringssamarbete
        • Frågor & svar gällande sponsring - Stadsdelsutveckling
      • Tillgänglighet på vår hemsida
      • Årsredovisning
      • Upphandlingar
    • Kontakta oss
    • Pressrum
  • Studentbo
    • Hyresgäst
      • Snart får du som är hyresgäst nya Mina sidor
      • Avflyttning
      • Betala hyran
        • Digital hyresavi
        • E-faktura & Autogiro
      • Studentbos Bonuskort
      • Botips
        • Att visa hänsyn
        • El, värme & ventilation
        • Förhindra brand
        • Kontakta störningsjouren
        • Städning
        • Tvättstuga
        • Tänk energismart
      • Bredband
      • Hemförsäkring
      • Hyra ut i andrahand
      • Hyresgästundersökning
      • KOMBO / Bostadspool
      • TV
      • Uppsägning av hyresavtal
    • Bostadssökande
      • Digital signering
      • Hyresfritt under sommaren
      • Inflyttning
      • Riktlinjer för uthyrning
      • Söka bostad - steg för steg
    • Våra hus
      • Assessorn
        • Mer om Assessorn
      • Bryggeriet
        • Mer om Bryggeriet
      • Dalkarlen
        • Mer om Dalkarlen
      • Gripen
        • Mer om Gripen
      • Klockan
        • Mer om Klockan
      • Konstantinopel
        • Mer om Konstantinopel
      • Kopparhusen
        • Mer om Kopparhusen
      • Norrtull
        • Mer om Norrtull
      • Täppan
        • Mer om Täppan
      • Vattentornet
        • Mer om Vattentornet
    • Frågor och svar
    • Öppettider
    • Kontakta oss
    • Om oss
      • Dataskyddspolicy Studentbo
    • Info in English
  • Mina sidor
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
  • Ledigt just nu
    • Lediga lägenheter
    • Lediga studentlägenheter
    • Lediga bilplatser
    • Lediga förråd
    • Frågor och svar
  • Vi bygger
    • Nyproduktion
      • Aktuell nyproduktion
        • Inre hamnen
          • Fyrhuset
          • Kanalhuset
          • L-huset
          • Munken
          • Webbkameror Inre hamnen
        • Lindö Strand
          • Lindö lottning
          • Lindö köpoäng
        • Skärblacka
      • Framtida projekt
        • Ektorp
        • Rosen
        • Åby
      • Färdigställda projekt
        • Domaren
        • Kopparhusen
        • Oskarsgatan Kneippen
        • Rambodal
          • Här ser du foldern för Rambodal
        • Sandbyhov
        • Skärblacka
      • Yllefabriken
      • Anmäl ditt intresse för våra nyproduktionsprojekt
    • Nyrenoverat
      • Aktuell renovering
        • Kvarteret Sumpen
          • Kristinagatan 29-33
      • Färdigställd renovering
        • Katrineholmsvägen 24-30
        • Lärkan 8
        • Generalsgatan 46
        • Skolgatan 19
    • Bostudion c/o Hyresbostäder
  • Logga in
Hyresbosäder i Norrköping
 
  • Hyresbostäder
  • Studentbo
  • Mina sidor
  • Ledigt just nu
  • Vi bygger
 
  • Hyresgäst
  • Bostadssökande
  • Våra hus
  • Frågor och svar
  • Öppettider
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Info in English
 
 

Planerat underhåll påverkar våra tjänster. 

Du kan endast göra akuta felanmälningar via telefon 2-9 februari. Mer info

Frågor och svar

Feltyp
Information
Den här webbplatsen behöver lagra så kallade kakor (cookies) på din dator för att fungera. De finns två typer av kakor, temporära och permanenta. De kakor som den här webbplatsen behöver är av temporär natur och rensas bort när du stänger din webbläsare. För att kunna lagra undan att du accepterar kakor måste webbplatsen dock skapa en permanent kaka för den här webbplatsen för att lagra att du accepterar användning av kakor även vid kommande besök hos oss. För att kunna använda webbplatsen behöver du acceptera att vi lagrar undan kakor på din dator.

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Avflyttning   Hur säger jag upp min lägenhet/förråd/parkering?
  • För att en uppsägning ska vara giltig måste vi med säkerhet veta att det är hyresgästen som säger upp. Det går inte att ringa eller att maila en uppsägning.

    Det finns tre olika sätt att säga upp ditt/dina avtal:

    1. Du kan skriva under ditt exemplar av avtalet (under uppsägning) och skicka detta med vanlig post till oss. Då räknas uppsägningsdag från den dag vi har mottagit uppsägningen.
    2. Du kan komma in på Studentbos kontor för att skriva under uppsägningen.
    3. Du kan logga in på "Mina sidor" på studentbo.se. Avtalet kan sägas upp med mobilt bankID under Din bostad/Mina avtal.
  • Avflyttning   Hur lång uppsägningstid har jag?
  • Uppsägningstiden hos Studentbo är alltid två månader. Med två månader avses två hela kalendermånader. Om du t.ex. säger upp under november månad så upphör ditt hyresavtal 31 januari, oavsett vilket datum i november som du har gjort uppsägningen.

  • Avflyttning   Hur gör jag för att boka besiktning?
  • För att boka besiktning kontaktar du Studentbo på telefon 011-21 16 70 eller via mail info@studentbo.se. Viktigt att tänka på vid besiktningen är att lägenheten ska vara tom på dina tillhörigheter och vara städad. Du lämnar sedan nycklarna direkt till besiktningspersonen. I de fall hyresgästen inte är klar med städning och flytt vid besiktningstillfället bokas en ombesiktning. Studentbo debiterar hyresgästen för ombesiktning.

  • Bredband   Vilka fastigheter har Bredband?
  • Bredband finns i alla våra studentbostäder. Studentbo har ett avtal med Telenor om 100/10 Mbit/s bredband som ingår i grundhyran.

  • Bredband   Hur gör jag för att få bredband i min lägenhet?
  • Bredband, 100/10 Mbit/s, via Telenor ingår i grundhyran. Bredbandet aktiveras via Telenors aktiveringsportal alternativt genom att kontakta Telenor på 020-222 222. 

    Läs mer här

     

  • Hyra   Vad är 10-månadershyra?
  • Hos Studentbo tillämpas 10-månadershyra för korridorsrum, komboboende och 1 rum och pentry/kök. För 2 rum och pentry/kök eller större gäller 12-månadershyra. 10-månadershyra innebär att du betalar hyra under perioden augusti t.o.m maj månad, men bor hyresfritt under juni och juli. Syftet är att underlätta för studenter som normalt inte har någon inkomst, lån eller bidrag under sommaren. 10-månadershyran är framräknad genom att årshyran är utslagen på 10 månader istället för det normala 12 månader.

    För att få hyresfritt under juni och juli krävs att man tecknar avtal som senast börjar gälla 1 april samma år. Vid tecknande av avtal från 1 maj blir juli hyresfritt.

  • Hyra   Kan jag betala hyran med Autogiro eller E-faktura?
  • Ja, det går bra. Läs mer här>>

  • Hyra   Jag blir sen med min hyra denna månad, vad händer?
  • I dagsläget är det inte möjligt att skjuta upp eller delbetala hyran efter förfallodagen. Ca 3-7 bankdagar efter förfallodagen kommer din obetalda hyresavi att automatiskt skickas till vårt inkassobolag, Intrum. Intrum skickar sedan din hyresavi på nytt med en påminnelseavgift.

    När hyresavin väl har gått vidare till Intrum kan de kontaktas för att göra upp en avbetalningsplan om hyran ej kan betalas in direkt.

    Läs mer om att betala hyran>>

  • Lägenheten   Vad betyder det att rummet/lägenheten är basmöblerad?
  • Med basmöberad menar vi att det finns en säng, bäddmadrass, skrivbord, skrivbordsstol, bokhylla samt grundbelysning i lägenheten. Basmöbleringen ingår i grundhyran.

  • Lägenheten   Mina element är kalla, vad är fel?
  • Det kan betyda att du redan har en god innetemperatur och det behöver alltså inte vara fel på elementen. Elementen är försedda med en termostat som känner av temperaturen i din lägenhet. Med hjälp av termostaten släpper elementen fram värme tills temperaturen i din lägenhet är ungefär 21 grader. Därefter stängs värmeflödet av vilket kan leda till att elementen kan upplevas kalla. Sjunker temperaturen i din lägenhet så släpps automatiskt värmen fram. 

    Tänk på att aldrig ställa möbler eller hänga tjockare gardiner framför elementen. Då känner termostaten bara av temperaturen närmast elementet även om övriga ytor i lägenheten är kallare. 

    Är temperaturen under 20-21 grader i din lägenhet, var god kontakta Studentbo. Mätning av temperatur ska ske i mitten av rummet, ej mot yttervägg. 

  • Lägenheten  Står Studentbo för byte av lampor i lägenheten?
  • Alla ljuskällor, lysrör samt glimtändare i lägenheten är förbrukningsvaror och är hyresgästens ansvar att byta.

  • Lägenheten   Hur byter jag lysrör i badrumsskåpet?
  • När lysröret i badrumsskåpet börjar blinka är det dags att byta till ett nytt. Innan du beger dig till affären, ta reda på vilket lysrör som passar till just ditt badrumsskåp. Skruva loss det gamla lysröret och ta med det när du ska köpa nytt. Skruva loss glimtändaren som sitter i armaturen. Glimtändaren ser ut som en liten propp och den behövs för att lysröret ska tändas.

    Skruva ur lysröret genom att försiktigt vrida röret ett kvarts varv i sitt fäste. I de flesta badrumsskåp finns det två lysrör, båda behöver fungera för att att det ska lysa. 

  • Lägenheten   Jag har stopp i avloppet. Hur får jag bort det?

  • Stopp i handfatet eller köksvasken

    Vattenlåset är den vita "koppen" som sitter under handfatet/köksvasken.

    1. Ställ en hink under vattenlåset.
    2. Skruva av locket som sitter underst på vattenlåset.
    3. Rengör locket.
    4. Ta bort avfallet som har fastnat i vattenlåset.
    5. Spola igenom avloppet med hett vatten.
    6. Skuva på locket igen. 

    Alternativt: Skruva bort ditt duschmunstycke från duschslangen. Rengör avlopp med duschslangen genom att använda hett vatten genom handfatets bottenventil.


    Stopp i duschen

    Brunn med insats

    1. Ta bort silen där vattnet rinner ned.
    2. Dra upp insatsen. (Vid S:t Persgatan 67-69 finns ingen insats. Ta istället bort locket/ringen med skåran för att rensa).
    3. Rengör insatsen (in- och utvändigt).
    4. Rengör golvbrunnen.
    5. Sätt tillbaka insatsen. Tryck till ordentligt för att undvika dålig lukt.
    6. Fyll insatsen med vatten.
    7. Sätt tillbaka silen och eventuellt rör till badkaret.


    Stopp i toaletten

    Vid ett totalstopp där vattnet inte alls rinner ner gör en felanmälan direkt till Studentbo.
    Om vattnet rinner ner, men väldigt sakta kan du göra följande:
    1. Fyll en hink med hett vatten.
    2. Häll hastigt hela hinkens innehåll ner i toaletten.
    3. Upprepa om vattnet fortfarande rinner ner sakta. 

  • Lägenheten   Får jag sätta upp en TV på väggen?
  • Ja, om monteringen görs fackmannamässigt. Att borra i en vägg medför alltid risk att skada el- och vattenledningar. Tänk även på att du alltid är återställningskydlig den dagen du flyttar ut. Att montera din TV på väggen innebär ofta stora hål som kan vara besvärliga att återställa.

  • Mina sidor   Jag har glömt mitt lösenord till Mina sidor. Hur gör jag?
  • Gå till studentbo.se och klicka på Mina sidor och sedan ”Glömt ditt lösenord”. Skriv in ditt personnummer och tryck på knappen ”återställ lösenord”. Inom kort skickas ett mail alternativt ett brev med posten till dig med en återställningslänk. 

    Du kan även logga in på Mina sidor med mobilt BankID. 

  • Skadedjur   Vi har skadedjur i lägenheten, vad gör jag?
  • När det gäller skadedjur och insekter kontaktas Anticimex Norrköping. Det är kostnadsfritt att använda sig av Anticimex i skadedjursärenden som boende hos Studentbo. 

  • Söka bostad   Kan man bo hos Studentbo fast man inte studerar vid Liu?
  • För att du ska vara behörig att söka studentbostad krävs att du är antagen vid Linköpings Universitet (LiU) eller Yrkeshögskolan (YH) i Norrköpings kommun.

  • Söka bostad   Hur många poäng har jag?
  • Du får en (1) poäng per dag du är anmäld. Den egna poängen får ett värde först i relation tillsammans med andra bostadssökandes poäng. Du behöver uppdatera din intresseanmälan en gång var tolfte månad för att inte tappa köpoängen.

    När du tecknar ett nytt avtal nollställs dina köpoäng. Du är efter avtalstecknande spärrad i två veckor och måste därefter göra en ny intresseanmälan för att köpoängen ska börja räknas igen. 

  • Söka bostad   Hur många poäng måste jag ha för att få en lägenhet?
  • Detta styrs och avgörs helt och hållet utifrån tillgång och efterfrågan på just den bostad du har anmält ditt intresse för, och kan inte besvaras i en siffra med antal poäng. Detta beror bl.a. på hur många poäng andra bostadssökande har som anmält intresse på samma lägenhet.

    Inför HT gäller inte köpoängen utan under denna period är det först till kvarn som gäller. Viktigt då är att enbart söka sådant som är intressant för dig, eftersom vi skriver avtal direkt till den person som först anmäler intresse.

  • Söka bostad   Hur många lägenheter kan jag anmäla intresse på samtidigt? 
  • Du kan anmäla dig på 10 stycken lägenheter åt gången.

  • Söka bostad   Vem kontaktar jag för att kolla på lägenheten?
  • När du får ett erbjudande om visning så finns det ett namn och ett telefonnummer till den person som visar dig lägenheten. Normalt sett visar den nuvarande hyresgästen lägenheten. Får du inte tag på den personen efter några försök kontaktas Studentbo, 011-21 16 70, innan svarsdatumet förfallit.

  • Söka bostad   Hur många får visningerbjudande på lägenheten? 
  • Vi erbjuder normalt fem bostadssökande visning för respektive lägenhet. Den bostadssökande med högst köpoäng som tackar Ja efter visning erbjuds normalt avtalet på lägenheten.

  • Söka bostad  Jag har fått fler visningserbjudanden, kan jag tacka Ja till fler än en lägenhet?
  • Det går bra att tacka Ja till fler lägenheter samtidigt. Tacka Ja till de lägenheter du önskar få ett avtal på. Skulle du ha högst köpoäng på fler lägenheter kontaktar vi dig alltid och hör vilken lägenhet du helst önskar flytta in i.  

  • Söka bostad   När får jag veta om jag har fått lägenheten? 
  • Då du får ett erbjudande om visning så visas ett datum då vi senast vill ha ditt svar, Ja eller Nej. Tidigast dagen efter detta datum börjar vi behandla lägenheten och det tar normalt 1-3 arbetsdagar. Så snart vi har behandlat klart lägenheten får du information om detta via Mina sidor, mail eller telefonsamtal.

  • Söka bostad   Min intresseanmälan har blivit spärrad, varför?
  • Det kan finnas flera olika skäl, exempelvis att vi inte har mottagit ditt antagningsbesked, att du inte har svarat på dina erbjudanden etc. Har din intresseanmälan blivit spärrad så kontakta Studentbo om du vill veta vad det beror på.

  • Tvättstuga   Vad är fördelarna med självdoserande tvättmaskiner?
  • Du behöver inte bära hem tung tvätt- och sköljmedel och slipper tvättmedelsrester och mögel i tvättmedelsfacken. Överdosering av tvättmedel minskar, vilket är positivt eftersom överdosering bidrar till övergödning i våra vattendrag. Tvättmedlet är allergitestat och helt allergifritt.

  • Tvättstuga   Jag har allergi och använder specialtvättmedel, hur gör jag när det är självdoserande tvättmaskiner?
  • Tvättmedlet som används vid självdoserande tvättmaskiner är allergitestat och är är godkänt av Astma- och Allergiförbundet.

  • Tvättstuga   Hur många pass får jag boka per månad?
  • Du kan boka upp till 12 tvättpass per månad och du bokar högst 2 framtida tvättpass. Ett outnyttjat tvättpass räknas som använt, men debiteras inte. En halvtimma efter outnyttjat tvättpass släpps tiden och kan bokas av andra. Tvättpasset räknas som nyttjat när du läst taggen och öppnat dörren in till tvättstugan.

  • Övrigt   Vad är ett Boråd?
  • Ett Boråd är den lokala hyresgästorganisationen på varje studenthus i Norrköping. Det är hyresgästerna som själva ansvarar och ser till att Borådet är aktivt och fungerar. Varje hyresgäst avsätter cirka 4 kr/månad via hyresavin till KOMBO som Borådspengar. Avsikten med dessa Borådspengar är att de ska användas till boendeförbättringar som Borådet föreslår och genomför. Kontakta KOMBO (hyresgästföreningen för studenterna vid Linköpings universitet) om du undrar över Borådet i ditt hus.

    Läs mer om KOMBO

  • Övrigt   Vad är KOMBO och Bostadspoolen?
  • Kårservice/KOMBO är en hyresgästförening för studenterna vid Linköpings Universitet. Det är Studentkårerna vid LiU som bildat en egen hyresgästförening för studentboendet både i Linköping och Norrköping. KOMBO och Studentbo förhandlar årligen om hyror och hyresvillkor för studentboendet i Norrköping.

    Genom Bostadspoolen verkar KOMBO för att nyantagna studenter vid Linköpings universitet ska ha tillgång till en bostad vid terminsstart. KOMBO kan hjälpa dig att hitta fastighetsbolag och privatpersoner som hyr ut rum eller andra studenter som vill ha någon att dela sin lägenhet med. Är läget akut så kan KOMBO hjälpa dig att ordna en tillfällig nödbostad. 

    Läs mer om KOMBO

     

 
    • Kontakta oss
    • Studentbo i Norrköping
    • Bredgatan 46
    • Tel:011 - 21 16 70
    • Snabblänkar
    • Felanmälan
    • Karta
    • Kontakta oss
  • Information
  • Webbplatsinformation
  • Information om cookies
  • Platskarta
 
Hyresbostader - Du är hemma