Gå till innehåll
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer
  • Hyresbostäder
    • Hyresgäst
      • När du ska flytta
        • Uppsägning vid dödsfall
        • Flytta in hos Hyresbostäder
          • Hemförsäkring
        • Checklista när du flyttar ut
          • Städtips
      • Individuell mätning - IMD
      • Loppis i våra områden
      • Att hyra hos oss
        • Direktbyte av bostad
        • Hyra i andra hand
      • Tvättstugan
        • Så fungerar maskinerna i tvättstugan
      • Yale Doorman
        • Använda Aptus Home-appen
      • Boinflytande
        • Hyresbostäders kundundersökning
      • Botips
        • Att bo i hyresrätt
        • Ta hand om din lägenhet
        • Göra om hemma
        • Fixa felet själv
        • Trygghet och säkerhet
        • Måla om hemma
        • Pool och studsmatta
        • Störningar
        • Sortera rätt
        • Kallt i lägenheten?
        • Varmt i lägenheten?
        • Spara energi och pengar
      • Betala hyran
      • Bredband och TV
        • Byte av kommunikationsoperatör
          • Tidplan - för bredbandsmigrering
      • Ladda din elbil
      • Förmåner
        • Bonuskort
          • Samarbetspartners till Bonuskortet
        • El-abonnemang
      • Beställ tillval
        • Tillval - villkor och arbetsgång
      • Kvarterslokaler
      • Rätt Hyra
        • Frågor och svar om Rätt hyra
      • Plustjänster
        • Prislista Plustjänster
      • Skadedjur
      • Skuldrådgivning
        • Detta händer vid vräkning
        • FAQ
        • Kontakta oss om skuldrådgivning
        • Länkar
      • Frågor och svar
    • Sökande
      • Så söker du ledigt
      • Riktlinjer för uthyrning
      • Behöver du bostad nu?
      • Rabatt på hyran
      • Nyproduktion
      • Senior
        • Prima Plusboende
          • Plusboende Granen
          • Plusboende Krokek
          • Plusboende Ljura
          • Plusboende Prästkragen
          • Plusboende Symfonin
          • Plusboende Utsikten
        • Prima Trygghetsboende
          • Trygghetsboende Idyllen
        • Boende via kommunen
        • Engagemang
        • Möjligheter
        • Erbjudanden
        • Inventering
        • Tips
      • Unga Hem - lägenheter för dig mellan 18-24 år
      • Korttidskontrakt
      • Bo tillsammans
      • Förtur för nyexaminerade studenter
      • Hyra bilplats
      • Filmer: Att bo i hyresrätt
      • Frågor och svar
    • Våra områden
      • Centrala staden
      • Centrum norr
      • Ektorp
        • Aktivitetslokalen i Ektorp
      • Eneby
      • Gamla Lasarettet
      • Haga
      • Hageby
      • Himmelstalund
      • Jursla
      • Klockaretorpet
      • Kneippen
      • Krokek
      • Kvarsebo
      • Ljura
      • Marielund
      • Oxelbergen
      • Rambodal
      • Lindö
      • Ringdansen
        • Loppis i Ringdansen
      • Sandbyhov
      • Skärblacka
        • Blackas Pepp och Hopp
      • Såpkullen
        • Hemta c/o Hyresbostäder
      • Åby
      • Östra Husby
      • Inre hamnen
    • Lokaler
      • Information till dig som är lokalhyresgäst
      • Hyrespolicy
      • Överlåtelse av lokal
    • Jobba hos oss
      • Förmåner
      • Sommarjobba i Juniorlaget
      • Gör praktik på Hyresbostäder
      • Värdegrund
      • Våra medarbetare
        • Robin Wingerstad - Bovärd
        • Linda Holmer - Byggprojektledare
        • Nicola Hill - Verksamhetsansvarig för Studentbo
        • Sara Gustafsson - Områdesansvarig
        • Michael Davis - Smed
        • Johan Hall - Snickare
        • Ida Renell Wirås - Ekonomiassistent
    • Om oss
      • Livet mellan husen
        • Navet market
        • Parkhuset i Ljura
        • Kunskapens hus - Klocket
          • Klocket möter konsten
        • Portalen
        • Trygghetsvärdar
        • Stadsodling
        • Femina
      • Styrelse & företagsledning
      • Dataskyddspolicy
      • Entreprenörshandboken
      • Hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
          • Energianvändning
          • Utsläpp av växthusgaser
          • Vårt restavfall
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Kretsloppet
      • Nätverk - Eurhonet
      • Våra områdeskontor
      • Sponsringssamarbete
        • Frågor & svar gällande sponsring - Stadsdelsutveckling
      • Tillgänglighet på vår hemsida
      • Årsredovisning
      • Upphandlingar
    • Kontakta oss
    • Pressrum
  • Studentbo
    • Hyresgäst
      • Välkommen in på Mina sidor
      • Betala hyran
        • Digital hyresavi
        • E-faktura & Autogiro
      • Botips
        • Att visa hänsyn
        • El, värme & ventilation
        • Förhindra brand
        • Kontakta störningsjouren
        • Städning
        • Tvättstuga
        • Tänk energismart
      • Bredband
      • Flytta ut
      • Hemförsäkring
      • Hyra ut i andrahand
      • Hyresgästundersökning
      • KOMBO / Bostadspool
      • Studentbos Bonuskort
      • TV
      • Uppsägning av hyresavtal
    • Bostadssökande
      • Varför bo hos Studentbo?
      • Antagen till höstterminen?
      • Studerande på Komvux
      • Bostadsgaranti
      • Digital signering
      • Hyresfritt under sommaren!
      • Inflyttning
      • Riktlinjer för uthyrning
      • Söka bostad - steg för steg
    • Våra hus
      • Assessorn
        • Mer om Assessorn
      • Bryggeriet
        • Mer om Bryggeriet
      • Dalkarlen
        • Mer om Dalkarlen
      • Gripen
        • Mer om Gripen
      • Klockan
        • Mer om Klockan
      • Konstantinopel
        • Mer om Konstantinopel
      • Kopparhusen
        • Mer om Kopparhusen
      • Täppan
        • Mer om Täppan
      • Vattentornet
        • Mer om Vattentornet
    • Frågor och svar
    • Öppettider
    • Kontakta oss
    • Om oss
      • Dataskyddspolicy Studentbo
    • Info in English
  • Mina sidor
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
  • Ledigt just nu
    • Lediga lägenheter
    • Lediga studentlägenheter
    • Lediga bilplatser
    • Lediga förråd
  • Vi bygger
    • Nyproduktion
      • Skärblacka
      • Inre hamnen
        • Kvarteret Munken
        • L-huset
        • Kanalhuset
        • Fyrhuset
        • Webbkameror Inre hamnen
      • Åby
      • Ektorp
      • Färdigställda projekt
      • Rökfri nyproduktion
      • Yllefabriken
    • Nyrenoverat
  • Inloggning
    hyresgäst
  • Inloggning
    Sökande
Hyresbosäder i Norrköping
 
  • Hyresbostäder
  • Studentbo
  • Mina sidor
  • Ledigt just nu
  • Vi bygger
 
  • Hyresgäst
  • Bostadssökande
  • Våra hus
  • Frågor och svar
  • Öppettider
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Info in English
 
 

Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Avflyttning   Hur säger jag upp min lägenhet/förråd/parkering?
  • För att en uppsägning ska vara giltig måste vi med säkerhet veta att det är hyresgästen som säger upp. Det går inte att ringa eller att maila en uppsägning.

    Det finns tre olika sätt att säga upp ditt/dina avtal:

    1. Logga in på Mina sidor (inloggning hyresgäst) och säg upp din bostad med mobilt bankID.
    2. Skriva under ditt exemplar av avtalet (under uppsägning) och skicka detta med vanlig post till oss. Då räknas uppsägningsdag från den dag vi har mottagit uppsägningen.
    3. Kom till Studentbos kontor för att skriva under uppsägningen.
  • Avflyttning   Hur lång uppsägningstid har jag?
  • Uppsägningstiden hos Studentbo är alltid två månader. Med två månader avses två hela kalendermånader. Om du t.ex. säger upp under november månad så upphör ditt hyresavtal 31 januari, oavsett vilket datum i november som du har gjort uppsägningen.

  • Avflyttning   Hur gör jag för att boka besiktning?
  • För att boka besiktning kontaktar du Studentbo på telefon 011-21 16 70 eller via mail info@studentbo.se. Viktigt att tänka på vid besiktningen är att lägenheten ska vara tom på dina tillhörigheter och vara städad. Du lämnar sedan nycklarna direkt till besiktningspersonen. I de fall hyresgästen inte är klar med städning och flytt vid besiktningstillfället bokas en ombesiktning. Studentbo debiterar hyresgästen för ombesiktning.

  • Bredband   Vilka fastigheter har bredband?
  • Bredband finns i alla våra studentbostäder. Studentbo har ett avtal med Telenor om 100/10 Mbit/s bredband som ingår i grundhyran.

  • Bredband   Hur gör jag för att få bredband i min lägenhet?
  • Bredband, 100/10 Mbit/s, via Telenor ingår i grundhyran. Bredbandet aktiveras via Telenors aktiveringsportal alternativt genom att kontakta Telenor på 020-222 222. 

    Läs mer här

     

  • Hyra   Vad är 10-månadershyra?
  • Hos Studentbo tillämpas 10-månadershyra för korridorrum och 1 rum och pentry/kök. För 2 rum och pentry/kök eller större gäller 12-månadershyra. 10-månadershyra innebär att du betalar hyra under perioden augusti t.o.m maj månad, men bor hyresfritt under juni och juli. Syftet är att underlätta för studenter som normalt inte har någon inkomst, lån eller bidrag under sommaren. 10-månadershyran är framräknad genom att årshyran är utslagen på 10 månader istället för det normala 12 månader.

    För att få hyresfritt under juni och juli krävs att man tecknar avtal som senast börjar gälla 1 april samma år. Vid tecknande av avtal från 1 maj blir juli hyresfritt.

  • Hyra   Kan jag betala hyran med Autogiro eller E-faktura?
  • Ja, det går bra. Läs mer här>>

  • Hyra   Jag blir sen med min hyra denna månad, vad händer?
  • I dagsläget är det inte möjligt att skjuta upp eller delbetala hyran efter förfallodagen. Ca 3-7 bankdagar efter förfallodagen kommer din obetalda hyresavi att automatiskt skickas till vårt inkassobolag, Intrum. Intrum skickar sedan din hyresavi på nytt med en påminnelseavgift.

    När hyresavin väl har gått vidare till Intrum kan de kontaktas för att göra upp en avbetalningsplan om hyran ej kan betalas in direkt.

    Läs mer om att betala hyran>>

  • Inflyttning   Vad sker efter jag har skrivit på mitt hyresavtal?
  • Du har rätt att flytta in från klockan 13.00 dagen när ditt hyresavtal börjar att gälla. Är inflyttningsdagen en lördag, söndag eller helgdag sker inflyttningen nästkommande vardag. 

    Vill du veta mer om inflyttningen och vad du ska tänka på? Läs mer.

  • Lägenheten   Vad betyder det att rummet/lägenheten är basmöblerad?
  • Med basmöberad menar vi att det finns en säng, bäddmadrass, skrivbord, skrivbordsstol, bokhylla samt grundbelysning i lägenheten. Basmöbleringen ingår i grundhyran.

  • Lägenheten   Mina element är kalla, vad är fel?
  • Det kan betyda att du redan har en god innetemperatur och det behöver alltså inte vara fel på elementen. Elementen är försedda med en termostat som känner av temperaturen i din lägenhet. Med hjälp av termostaten släpper elementen fram värme tills temperaturen i din lägenhet är ungefär 21 grader. Därefter stängs värmeflödet av vilket kan leda till att elementen kan upplevas kalla. Sjunker temperaturen i din lägenhet så släpps automatiskt värmen fram. 

    Tänk på att aldrig ställa möbler eller hänga tjockare gardiner framför elementen. Då känner termostaten bara av temperaturen närmast elementet även om övriga ytor i lägenheten är kallare. 

    Är temperaturen under 20-21 grader i din lägenhet, var god kontakta Studentbo. Mätning av temperatur ska ske i mitten av rummet, ej mot yttervägg. 

  • Lägenheten  Står Studentbo för byte av lampor i lägenheten?
  • Alla ljuskällor, lysrör samt glimtändare i lägenheten är förbrukningsvaror och är hyresgästens ansvar att byta.

  • Lägenheten   Hur byter jag lysrör i badrumsskåpet?
  • När lysröret i badrumsskåpet börjar blinka är det dags att byta till ett nytt. Innan du beger dig till affären, ta reda på vilket lysrör som passar till just ditt badrumsskåp. Skruva loss det gamla lysröret och ta med det när du ska köpa nytt. Skruva loss glimtändaren som sitter i armaturen. Glimtändaren ser ut som en liten propp och den behövs för att lysröret ska tändas.

    Skruva ur lysröret genom att försiktigt vrida röret ett kvarts varv i sitt fäste. I de flesta badrumsskåp finns det två lysrör, båda behöver fungera för att att det ska lysa. 

  • Lägenheten   Jag har stopp i avloppet. Hur får jag bort det?

  • Stopp i handfatet eller köksvasken

    Vattenlåset är den vita "koppen" som sitter under handfatet/köksvasken.

    1. Ställ en hink under vattenlåset.
    2. Skruva av locket som sitter underst på vattenlåset.
    3. Rengör locket.
    4. Ta bort avfallet som har fastnat i vattenlåset.
    5. Spola igenom avloppet med hett vatten.
    6. Skuva på locket igen. 

    Alternativt: Skruva bort ditt duschmunstycke från duschslangen. Rengör avlopp med duschslangen genom att använda hett vatten genom handfatets bottenventil.


    Stopp i duschen

    Brunn med insats

    1. Ta bort silen där vattnet rinner ned.
    2. Dra upp insatsen. (Vid S:t Persgatan 67-69 finns ingen insats. Ta istället bort locket/ringen med skåran för att rensa).
    3. Rengör insatsen (in- och utvändigt).
    4. Rengör golvbrunnen.
    5. Sätt tillbaka insatsen. Tryck till ordentligt för att undvika dålig lukt.
    6. Fyll insatsen med vatten.
    7. Sätt tillbaka silen och eventuellt rör till badkaret.


    Stopp i toaletten

    Vid ett totalstopp där vattnet inte alls rinner ner gör en felanmälan direkt till Studentbo.
    Om vattnet rinner ner, men väldigt sakta kan du göra följande:
    1. Fyll en hink med hett vatten.
    2. Häll hastigt hela hinkens innehåll ner i toaletten.
    3. Upprepa om vattnet fortfarande rinner ner sakta. 

  • Lägenheten   Får jag sätta upp en TV på väggen?
  • Ja, om monteringen görs fackmannamässigt. Att borra i en vägg medför alltid risk att skada el- och vattenledningar. Tänk även på att du alltid är återställningskydlig den dagen du flyttar ut. Att montera din TV på väggen innebär ofta stora hål som kan vara besvärliga att återställa.

  • Skadedjur   Vi har skadedjur i lägenheten, vad gör jag?
  • Just nu har vi ett tillfälligt avtal för bekämpning av skadedjur och ohyra. Skulle du få problem hemma ska du i första hand kontakta företaget Nomor.
     
    Kontakt

    Kundtjänst Sydöst: telefon 0771-122 300

  • Söka bostad   Vem får bo i en studentbostad?
  • För att du ska vara behörig att söka studentbostad krävs att du är antagen vid universitet, högskola, Yrkeshögskola eller Komvux. De allra flesta av våra hyresgäster är studerande vid Linköpings universitet. 

  • Söka bostad   Hur många poäng har jag?
  • Du får en (1) poäng per dag du är anmäld. Den egna poängen får ett värde först i relation tillsammans med andra bostadssökandes poäng. Du behöver uppdatera din intresseanmälan en gång var tolfte månad för att inte tappa köpoängen.

    När du tecknar ett nytt avtal nollställs dina köpoäng. Du är efter avtalstecknande spärrad i två veckor och måste därefter göra en ny intresseanmälan för att köpoängen ska börja räknas igen. 

  • Söka bostad   Hur många poäng måste jag ha för att få en lägenhet?
  • Detta styrs och avgörs helt och hållet utifrån tillgång och efterfrågan på just den bostad du har anmält ditt intresse för, och kan inte besvaras i en siffra med antal poäng. Detta beror bl.a. på hur många poäng andra bostadssökande har som anmält intresse på samma lägenhet.

    Inför HT gäller inte köpoängen utan under denna period är det först till kvarn som gäller. Viktigt då är att enbart söka sådant som är intressant för dig, eftersom vi skriver avtal direkt till den person som först anmäler intresse.

  • Söka bostad   Hur många lägenheter kan jag anmäla intresse på samtidigt? 
  • Du kan anmäla dig på 10 stycken lägenheter åt gången.

  • Söka bostad   Vem kontaktar jag för att kolla på lägenheten?
  • När du får ett erbjudande om visning så finns det ett namn och ett telefonnummer till den person som visar dig lägenheten. Normalt sett visar den nuvarande hyresgästen lägenheten. Får du inte tag på den personen efter några försök kontaktas Studentbo, 011-21 16 70, innan svarsdatumet förfallit.

  • Söka bostad   Hur många får visningerbjudande på lägenheten? 
  • Vi erbjuder normalt fem bostadssökande visning för respektive lägenhet. Den bostadssökande med högst köpoäng som tackar Ja efter visning erbjuds normalt avtalet på lägenheten.

  • Söka bostad  Jag har fått fler visningserbjudanden, kan jag tacka Ja till fler än en lägenhet?
  • Det går bra att tacka Ja till fler lägenheter samtidigt. Tacka Ja till de lägenheter du önskar få ett avtal på. Skulle du ha högst köpoäng på fler lägenheter kontaktar vi dig alltid och hör vilken lägenhet du helst önskar flytta in i.  

  • Söka bostad   När får jag veta om jag har fått lägenheten? 
  • Då du får ett erbjudande om visning så visas ett datum då vi senast vill ha ditt svar, Ja eller Nej. Tidigast dagen efter detta datum börjar vi behandla lägenheten och det tar normalt 1-3 arbetsdagar. Så snart vi har behandlat klart lägenheten får du information om detta via Mina sidor, mail eller telefonsamtal.

  • Söka bostad   Min intresseanmälan har blivit spärrad, varför?
  • Det kan finnas flera olika skäl, exempelvis att vi inte har mottagit ditt antagningsbesked, att du inte har svarat på dina erbjudanden etc. Har din intresseanmälan blivit spärrad så kontakta Studentbo om du vill veta vad det beror på.

  • Tvättstuga   Vad är fördelarna med självdoserande tvättmaskiner?
  • Du behöver inte bära hem tung tvätt- och sköljmedel och slipper tvättmedelsrester och mögel i tvättmedelsfacken. Överdosering av tvättmedel minskar, vilket är positivt eftersom överdosering bidrar till övergödning i våra vattendrag. Tvättmedlet är allergitestat och helt allergifritt.

  • Tvättstuga   Jag har allergi och använder specialtvättmedel, hur gör jag när det är självdoserande tvättmaskiner?
  • Tvättmedlet som används vid självdoserande tvättmaskiner är allergitestat och är är godkänt av Astma- och Allergiförbundet.

  • Tvättstuga   Hur många pass får jag boka per månad?
  • Du kan boka upp till 12 tvättpass per månad och du bokar högst 2 framtida tvättpass. Ett outnyttjat tvättpass räknas som använt, men debiteras inte. En halvtimma efter outnyttjat tvättpass släpps tiden och kan bokas av andra. Tvättpasset räknas som nyttjat när du läst taggen och öppnat dörren in till tvättstugan.

  • Övrigt   Vad är ett Boråd?
  • Ett Boråd är den lokala hyresgästorganisationen på varje studenthus i Norrköping. Det är hyresgästerna som själva ansvarar och ser till att Borådet är aktivt och fungerar. Varje hyresgäst avsätter cirka 4 kr/månad via hyresavin till KOMBO som Borådspengar. Avsikten med dessa Borådspengar är att de ska användas till boendeförbättringar som Borådet föreslår och genomför. Kontakta KOMBO (hyresgästföreningen för studenterna vid Linköpings universitet) om du undrar över Borådet i ditt hus.

    Läs mer om KOMBO

  • Övrigt   Vad är KOMBO och Bostadspoolen?
  • Kårservice/KOMBO är en hyresgästförening för studenterna vid Linköpings Universitet. Det är Studentkårerna vid LiU som bildat en egen hyresgästförening för studentboendet både i Linköping och Norrköping. KOMBO och Studentbo förhandlar årligen om hyror och hyresvillkor för studentboendet i Norrköping.

    Genom Bostadspoolen verkar KOMBO för att nyantagna studenter vid Linköpings universitet ska ha tillgång till en bostad vid terminsstart. KOMBO kan hjälpa dig att hitta fastighetsbolag och privatpersoner som hyr ut rum eller andra studenter som vill ha någon att dela sin lägenhet med. Är läget akut så kan KOMBO hjälpa dig att ordna en tillfällig nödbostad. 

    Läs mer om KOMBO

     

 
    • Kontakta oss
    • Studentbo i Norrköping
    • Bredgatan 46
    • Tel:011 - 21 16 70
    • Snabblänkar
    • Felanmälan
    • Karta
    • Kontakta oss
  • Information
  • Webbplatsinformation
  • Information om cookies
  • Platskarta
 
Hyresbostader - Du är hemma