Har du inga tv-kanaler?

3 december gjorde Tele2 uppdateringar i sina tv-sändningar där alla kanaler visas i HD (high definition) för högre kvalité. Du kan behöva göra en ny kanalsökning för att få tillgång till HD-kanalerna. Frågor hänvisas till Tele2 på telefon: 90 222.

Tele2 uppgraderar sitt kabel-TV utbud

I hyran för våra hyresgäster ingår Tele2:s digitala grundutbud med cirka 15 stycken tv-kanaler genom antennuttaget. Från och med den 3 december gör Tele2 uppdateringar i sina tv-sändningar där alla kanaler kommer visas i HD (high definition) för högre kvalité.

Denna information gäller dig som har kabel-TV. Du som bor i vår nyproduktion har TV via fiber och påverkas inte.

Den 3 december kan du behöva göra en ny kanalsökning för att få tillgång till HD-kanalerna. De flesta modernare tv-apparater gör det automatiskt: om du efter den 3 december har SVT1 HD på kanalplats 1 så har din tv-mottagare automatiskt ställt om kanalerna. Om inte så behöver du göra en kanalsökning. Hur du gör det hittar du i manualen för din tv-utrustning. Vi tipsar även om att be en familjemedlem eller en vän om hjälp. Gör du ingen ändring kan det bli svart på vissa tv-kanaler efter den 3 december.

Om du har en tv som är äldre än 2008 kan den sakna tekniska förutsättningar som krävs för att kunna visa digital-tv med HD. Tele2 informerar att du som har en äldre tv måste införskaffa en nyare modell för att fortsätta se på tv med det digitala grundutbudet. Redan nu kan du kontrollera om din tv klarar HD genom gå till kanalplats 21 på din tv. Ser du SVT1 HD på kanalplatsen så betyder det att din tv stödjer tv-kanaler i HD.

Denna ändring görs av Tele2

Vid frågor, vänligen kontakta Tele2 på telefon: 90 222.

Mer information

Tele2 har samlat mer information och enkla tips på sin webbsida.