Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Avlopp - Stopp i golvbrunn.

  • Har du stopp eller problem med att det rinner sakta ner i golvbrunnen eller vattenlås (dusch/bad, handfat) testa att rensa själva i första hand. I många fall sitter det hårtussar i avloppet som lätt går att plocka bort själv. Skulle det inte bli bättre efter att ni rensat avloppet, ring till Kundtjänst 011-21 16 00 så hjälper vi dig med att registrera en felanmälan.

    Så här rensar du ditt avlopp:

         

         

  • Avlopp - Stopp i vattenlåset (handfat)

  • Har du stopp eller problem med att det rinner sakta ner i vattenlåset (handfat) testa att rensa själva i första hand. I många fall sitter det hårtussar i avloppet som lätt går att plocka bort själv. Skulle det inte bli bättre efter att ni rensat avloppet, ring till Kundtjänst 011-21 16 00 så hjälper vi dig med att registrera en felanmälan.

    Så här rensar du ditt avlopp:

         

  • Avlopp - Det är stopp i mitt köksavlopp.

  • Har du stopp i köksavlopp, ring till Kundtjänst 011-21 16 00 för att få hjälp.

  • Com Hem - Jag får inte in alla mina kanaler jag betalar för via Com Hem.

  • Hur har du satt in antennsladden? Rakt framifrån eller underifrån?

    Om du satt in antennsladden underifrån så sitter det ett spärrfilter som vi naturligtvis kommer och tar bort om det är så att du har avtal om att ha Com Hem via Hyresbostäder. Ring Kundtjänst 011-21 16 00 så hjälper vi dig att registrera ett ärende för borttagning.

    Sätter du in antennsladden rakt framifrån så sitter inget spärrfilter. Får du fortfarande inte in kanalerna efter att du gjort en kanalsökning och har en platt-tv så kan det bero på att tv:n själv har ställt in sig på kabel-tv. För att få in kanalerna du betalar för måste du göra en manuell inställning på din tv, så att den antingen står på TV eller Analog TV. Skulle det mot förmodan inte fungera, ring och gör en felanmälan hos Com Hem’s kundtjänst, telefonnummer 0771-55 00 00.

  • Diskmaskin - Vår tillvals-diskmaskin diskar inte rent trots att vi har testat att byta diskmedel. Det blir som en fet vit yta på disken.

  • När disken får en fet vit beläggning på ytan, beror det oftast på att tallrikar m.m. är avsköljda för noga. För att diskmaskinen ska kunna diska rent måste lite smuts och matrester finnas kvar.

    Om diskmaskinen inte diskar rent kan det även bero på att finsilen måste rengöras. Finsilen sitter runt om grovsilen. För att rengöra den måste först grovsilen lyftas upp. Nere i hålet där grovsilen sitter finns en liten ring som måste skruvas upp. När detta är gjort, kan ni få loss finsilen för rengöring. Rengöring av diskmaskinen åligger er och vi rekommenderar att ni rengör både silarna samt kör ur maskinen med kalkavlagringsmedel minst två gånger om året. Detta för att få bästa resultat av diskning.

       
         
        

            

  • Fönster - När jag tvättade fönstrerna uppmärksammade vi att dammlisterna som sitter mellan fönsterglasen/fönsterbågarna har vittrat sönder. Kan jag få nya?

  • Naturligtvis kan du få nya dammlister till dina fönster. Räkna hur många fönster du behöver nya lister till, kontakta Kundtjänst så levererar vi nya till dig. Behöver du hjälp med att byta ut dem så kan du gå in på vår prislista för såna tjänster eller ringa Kundtjänst 011-21 16 00.

  • Hur gör jag för att makulera mitt autogiro?

  • För att makulera ditt autogiro så kontaktar ni kundtjänst på 011-211600.

  • Hur gör jag för att makulera mitt e-giro?

  • För att makulera ditt e-giro så kontaktar du din bank.

  • Hyra - Jag ska åka utomlands och kommer inte ha möjlighet att betala hyran i tid. Går det att få hyresavin tidigare.

  • Om ni vet att ni inte kommer vara hemma under den tid som hyresavin måste betalas, rekommenderar vi er att ansluta er till autogiro och/eller e-faktura. 

    Med e-faktura så skickas hyresavin till din internetbank och du betalar den via din internetbank. E-faktura går bra att kombinera med autogiro. 
    Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt bankkonto varje månad. Det gör att du inte behöver tänka på hur och när hyran ska betalas. Den kommer alltid in till oss i god tid.

  • Hyresavi - Jag blir sen med min hyra denna månad, kan jag skjuta- eller dela upp min betalning?

  • I dagsläget är det inte möjligt att skjuta upp eller delbatala hyran efter förfallodagen. Ca 3-7 bankdagar efter förfallodagen kommer din obetalda hyresavi skickas automatiskt till vårt inkassobolag Intrum Justicia. Därifrån skickar dem din hyresavi på nytt med en påminnelseavgift som kostar 180:-.

    När hyresavin väl har gått vidare till Intrum Justicia kan man kontakta dem och göra upp en avbetalningsplan om Ni ej kan betala hyran direkt.

    Ni kan nå dem på telefon: 08-6167720

     

  • Insekter - Vi har insekter i lägenheten. Vad gör jag?

  • När det gäller skadedjur och insekter kan ni ringa direkt till Anticimex, telefonnummer 011-36 74 00. Det är helt kostnadsfritt att använda sig av dem i skadedjursärenden.

  • Jag har köpt en egen diskmaskin/tvättmaskin och undrar om ni kan installera den till mig.

  • Vi kan hjälpa dig med installationen. Det räknas som en plustjänst och kostar 500kr. Om det inte är förberett för diskmaskin/tvättmaskin så påverkar det även hyran. Det blir en hyreshöjning på 40 kr/månad. Ni kan läsa mer under Rätt hyra.

  • Områdespeng (tidigare 300-kronan) vad är det?

  • Varje hushåll har en pott på 300 kronor per år att använda till förändringar i ert område.

    Som hyresgäst kan du påverka och förbättra ditt område. Det kan vara allt från plantering av nya buskar, eller blomlådor på innergårdarna till att få uppfräschat i tvättstugan.
    Är du intresserade av att lämna förslag på förbättringar eller förnyelser i området - kontakta områdesansvarig eller bovärd.

    Du kan även skicka in ditt förslag via formuläret Kontakta Kundtjänst så ser vi till att ditt förslag kommer fram.

    OBS: Områdespengen används endast till allmänna ytor som alla hyresgäster nyttjar, d v s ej till din egen lägenhet.

  • Kylskåp - Kylskåpsdörren stänger/fäster dåligt och åker gärna upp av sig själv.

  • Om detta inträffar kan ni själva kontrollera de lister som sitter runt om kylskåpsdörren. Rengör listen med varmt vatten och lite såpa. Kontrollera även att ingenting inuti kylskåpet sticker ut och förhindrar dörren att stängas.

  • Kylskåp - Det rinner/bildas väldigt mycket vatten inne i vårt kylskåp, samt rinner ut på golvet ibland.

  • När detta inträffar beror det i nio fall av tio att isrännan inuti kylskåpet är igensatt. Isrännan är ett litet hål längst in i kylskåpet där vattnet ska rinna ner, för att senare dunsta bort. När isrännan sätts igen rinner gärna vattnet ner i grönsakslådorna eller ut på golvet.

    För att förhindra att detta skall inträffa kan ni kontroller att det inte hamnar smuts i avrinningshålet och att inget ligger för avrinningshålet.

    Isrännan

  • Köksfläkt - Det droppar ner fett och annan vätska från vår köksfläkt ner på spisen.

  • Om det droppar ner fett och vatten på din spis är det ofta ett tecken på att du behöver rengöra det fettfilter som sitter i köksfläkten/kåpan.  Koka upp vatten i en kastrull. Sätt i proppen i diskhon och lägg ner fettfiltret. Häll sedan över det varma vattnet tillsammans med lite diskmedel. När fettet har lösts upp och vattnet har svalnat lite så är det bara att skölja av i varmt vatten från kökskranen, sen sätta tillbaka det i köksfläkten/kåpan. Skulle det mot förmodan inte bli bättre hör av er till vår Kundtjänst 011-21 16 00, så ser de till att ni blir kontaktad av en reparatör.

    Om ert fettfilter till köksfläkten/kåpan gått sönder kan du ringa Kundtjänst, så ser vi till att ni får ett nytt filter hemlevererat. Behöver ni hjälp med att rengöra fettfilter eller montera upp det tillkommer en kostnad. Mer om den tjänsten kan du läsa här.

    Så här rengör du fläkten:

         
     
  • Nycklar - Jag har tappat en eller flera av mina lägenhetsnycklar/husmorsnyckel och vill/behöver göra ett låsbyte. Vart vänder jag mig? Kommer det kosta mig någonting?

  • Vid borttappade nycklar tillkommer en kostnad för cylinderbyte, eller om det är en husmorsnyckel så tillkommer kostnaden för själva nyckeln ni tappat bort. Kostnad kan variera beroende på nyckelsystem, hur många cylindrar som måste bytas m.m. För att få den exakta kostnaden för cylinderbyte/nyckel kontakta vår Kundtjänst eller Botorget 011-21 16 00. De hjälper dig med beställningen samt ger er den aktuella kostnaden.

    När du flyttar ut och inte kan redovisa de utkvitterade nycklar ni hämtat ut till er lägenhet, garage, lokal m.m. så kommer ett låsbyte automatiskt beställas. Denna kostnad kommer att skickas på faktura till er.

  • PIN-kod - Jag är boendesökande men har tappat min PIN-kod för att logga in på er hemsida. Hur får jag en ny?

  • Gå in på vår hemsida och tryck på länken ”Glömt ditt lösenord” som finns  på inloggningssidan. Skriv in ert personnummer och tryck på knappen ”återställ lösenord”. Det kommer då skickas ut ett mail alt ett brev med posten till er med en återställningslänk. 

  • Plustjänst/Tillval - Hyresbostäder gör reklam för Plustjänst och Tillval, vad är skillnaden?

  • Tillval är en produkt du tecknar avtal på och betalar en extra summa i månaden för. t.ex. om du vill ha en diskmaskin och en spis med glashäll och fler funktioner tillkommer kostnaden för dessa produkter på er månadshyra. En kontantinsats tillkommer, som är en engångskostnad.  Tillvals utbudet, beställningsblankett samt kostnader kan du se här. Har du inte tillgång till internet eller har allmänna frågor kring tecknande av tillval så kan du alltid vända dig till antingen Kundtjänst eller Botorget. Beställning av tillval görs via Botorget.

    Plustjänst kan du beställa genom Hyresbostäder. Om du t.ex. har köpt en diskmaskin och vill ha den installerad – kan vi hjälpa dig att installera dina egna produkter för en engångskostnad. Vi kan även hjälpa dig med att montera upp hyllor eller tavlor på väggarna m.m. mot en engångskostnad. De olika kostnaderna för våra plustjänster kan du se här. Beställning för plustjänst görs via Kundtjänst 011-21 16 00.

  • Spis - Jag är nyinflyttad och får inte igång min spis.

  • Kontrollera säkringar och säkerhetsspärr/barnlås. Kontrollera att elkontakten sitter i. Sitter kontakten i och den ändå inte kommer igång – ring till Kundtjänst 011-21 16 00 så hjälper vi dig att skapa en felanmälan.

    Kontrollera säkerhetsspärr/barnlås:

        

  • Spisplattorna, fungerar inte som de ska, de värmer dåligt/en eller flera plattor fungerar inte/ugnen blir inte varm

  • När plattor eller ugn inte kommer upp i temperatur, eller kanske inte fungerar alls – var noga med att kontrollera de tre säkringarna i proppskåpet som går till er spis och ugn. Om en eller flera säkringar går sönder kan detta resultera i att temperaturen inte fungerar på en eller flera spisplattor, eller att ugnen inte värmer. Som hyresgäst är det din skyldighet att kontrollera och byta eventuella trasiga säkringar i proppskåpet. Kommer vi hem till er och det visar sig att en säkring är trasig, blir du debiterad 400kr för utryckning.

    Om ingen av dina spisplattor fungerar men ugnen gör det samt att alla säkringar är hela – kontrollera om säkerhetsspärren är aktiverad intryckt. Spärren kan variera beroende på märke och modell av spis. Har du ingen instruktionsbok att tillgå och inte vet hur du kontrollerar om säkerhetsspärren är aktiverad kan du ringa till vår Kundtjänst 011-21 16 00. Vi kan guida dig via telefon.

  • Står hyresbostäder för byte av lampor i lägenheten?

  • Alla lampor, lysrör samt glimtändare i lägenheten står hyresgästen själv för, det gäller även lampor i vitvaror.

    Det enda undantaget är i vissa lägenheter där det finns inbyggda spotlight där vi hjälper till att byta lampor. Har du en inbyggd spotlight som behöver bytas, kontakta kundtjänst.

  • Säkerhetsdörr -Det går inte att låsa lägenhetsdörren.

  • Om du har en säkerhetsdörr måste du lyfta dörrhandtaget uppåt för att kunna låsa dörren.

  • Torktumlare - Min torktumlare stannar efter bara några minuter, sen blinkar det en röd lampa. Vad ska jag göra?

  • När torktumlaren inte vill fortsätta i torkprogrammet beror det ofta på att det antingen är fullt med vatten i kondensvattentank/vattenbehållare eller att dammfiltret måste rengöras. Ta för vana att alltid rengöra eventuella filter samt tömma kondensvattentanken på vatten efter varje användning av er torktumlare, det är ett ansvar som ligger på er.

    Det finns en kondensor som sitter längst ner på tumlaren som bör rengöras gärna varje gång tumlaren har använts. Om allt detta är kontrollerat men torktumlaren fortfarande inte kommer igång, kontakta vår Kundtjänst. De hjälper er att få kontakt med en av våra reparatörer.

    OBS: du kan bara få vår hjälp om torktumlaren ingår i grundhyran eller om den fortfarande är på ett aktivt tillval, inte om produkten är din egen.

    Så här rengör du dammfiltret i torktumlaren:

         

     
     

    Så här tömmer du kondensvattenbehållaren i torktumlaren:

         
     

    Så här rengör du kondensorn i torktumlaren:

       

      

  • Tvättkolv/Tvättagg - Jag har tappat bort min tvättkolv/tvättagg. Hur gör jag för att skaffa mig en ny? Kommer det kosta mig någonting?

  • Det blir en kostnad för borttappad nyckel till tvättkolv, eller borttappning av hela tvättkolven. Samma gäller för borttappad tvättagg. För att få den exakta kostnaden för detta, ta kontakt med Botorget 011-21 16 00. De hjälper er då att få en ny tvättkolv/tvättagg samt meddelar er om den aktuella kostnaden.

  • Tvättmaskin - Min tvättmaskin tömmer/centrifugerar inte alt. kan inte öppna tvättmaskinsluckan.

  • Om din tvättmaskin (tillval, eller ingår i hyran) inte centrifugerar eller tömmer ut vattnet beror det oftast på att någonting har satt sig för i silen. De frontmatade tvättmaskinerna (luckan på framsidan) har en liten renslucka längst ner, oftast på vänstra sidan av maskinen. Innanför rensluckan sitter en sil som gärna slammar igen lite med ludd eller av knappar och mynt. För att få tvättmaskinen att centrifugera och tömma ut vattnet när ni kör tvättprogram, måste silen rensas ur. Detta är väldigt enkelt och det är ert ansvar att rengöra silen. Kan ni inte rengöra den själv kan vi hjälpa er mot en avgift. Tänk på att inte ha matta eller andra textilier framför tvättmaskinen när ni lossar och rengör silen. Allt vatten inne i tvättmaskinen kommer nämligen att rinna ut genom det hål silen sitter i.

    Skulle det mot förmodan inte sitta någonting inne i silen och det fortfarande inte går att tömma maskinen på vatten, testa att köra en separat tömning/centrifugering. Kontrollera även att det inte är stopp i det avlopp som tvättmaskinens avloppsslang är kopplat till. Är allt detta kontrollerat och det fortfarande är problem med tvättmaskinen, hör av er till vår Kundtjänst 011-21 16 00 så hjälper vi er med att få kontakt med en av våra reparatörer.

    OBS: du kan bara få vår hjälp om tvättmaskinen ingår i grundhyran eller om den fortfarande är på ett aktivt tillval, inte om produkten är din egen.

    Rensa silen:

        

         

        

  • Var hämtar jag avfallspåsar?

  • Påsarna hämtar du på respektive områdeskontor eller på Botorget.