Bredband och TV


Open Universe är ny kommunikationsoperatör

För att kunna erbjuda dig som hyresgäst ett stort utbud av tjänster inom bredband, telefoni och TV har vi valt att uppgradera vårt bredbandsnät. Våra tidigare kommunikationsoperatörer, Utsikt och Via Europa, har ersatts av Open Universe som är en del av Telenor-koncernen.

Bytet av kommunikationsoperatör innebär bland annat att du som hyresgäst fått tillgång till fler tjänsteleverantörer i vårt öppna nät av bredband, TV och telefonitjänster med hastigheter från 0,5 Mbit/s-1 Gbit/s.

Öppet nät

Öppet nät innebär att du via bredbandsuttaget kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörer av bredbands, telefoni och TV-tjänster. Du startar upp ditt abonnemang genom att ansluta en nätverkssladd till uttaget och öppna din webbläsare. Där kan du välja vilken leverantör du vill ha genom att direkt på skärmen jämföra priser och villkor. 

Bredbandsuttag i vardagsrummet

I samband med bytet av kommunikationsoperatör har Open Universe installerat en särskild box (s.k. CPE) i varje lägenhet. Vi har även installerat ett bredbandsuttag i vardagsrummet i de lägenheter där detta idag saknas. Är du nyinflyttad och saknar bredbandsuttag i ditt vardagsrum? Hör av dig till vår kundtjänst så hjälper vi gärna till!

Alla områden är migrerade

Alla våra bostadsområden är nu överflyttade till den nya plattformen och därmed är vår migrering färdig. 

KOMMUNIKATIONSOPERATÖR (KO): är en samordnare av olika tjänsteleverantörer som du kan välja mellan. KO ser till att konkurrensneutralitet råder och att infrastrukturen fungerar. Resten hanteras av varje tjänsteleverantör. 

TJÄNSTELEVERANTÖR: är den leverantör som du väljer för tjänster som t ex bredband i vårt öppna nät. Det är alltid tjänsteleverantören du kontaktar om du har frågor om ditt abonnemang, vill göra en felanmälan eller vill avsluta dina tjänster.