Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Jag saknar multimediabox (CPE) i min lägenhet

  • Om du saknar multimediabox (CPE) i din lägenhet så meddelar du din tjänsteleverantör. De ombesörjer kontakt med Open Universe och du blir kontaktad gällande datum och tidpunkt för installation. Står du i tagen att välja leverantör informerar du den du väljer att det saknas box i din lägenhet så förmedlar de detta vidare till Open Universe

  • Jag saknar bredbandsuttag i vardagsrummet 

  • Under vårt projekt har vi monterat bredbandsuttag i vardagsrummet i ca 95 % av våra lägenheter. I de fall det saknas kommer vi med tiden att åtgärda! I några fall är det tyvärr inte möjligt med vidaredragning och montering av bredbandsuttag i vardagsrummet av tekniska skäl. 

    Om du avser teckna en tjänst (t ex bredbandstv) där bredbandsuttag i vardagsrummet är nödvändig - mejla till bredband@hyresbostader.se så återkommer vi till dig inom kort. Vi rekommenderar att ni stämmer av med oss innan tjänsten beställs!

  • Multimediaboxen (CPE) i min lägenhet är trasig? 

  • Om din box har gått sönder så vänder du dig till din tjänsteleverantör, dvs det företag som levererar dina bredbandstjänster (som du får fakturor från). Om du ännu inte tecknat en tjänst och är nyinflyttad och upptäcker att din box är trasig eller skadad så vänder du dig till Open Universe som du når via 0770-82 55 55. 

  • Vad är ett öppet nät?

  • Ett öppet nät innebär att du via bredbandsuttaget kan välja mellan flera olika leverantörer av bredbands, telefoni och TV-tjänster. Du startar upp ditt abonnemang genom att ansluta en nätverkssladd till uttaget och öppna din webbläsare. Där kan du välja vilken leverantör du vill ha genom att direkt på skärmen jämföra priser och villkor.

  • Vad är en kommunikationsoperatör?

  • En kommunikationsoperatör (KO) är en samordnare av olika tjänsteleverantörer som du kan välja mellan. KO ser till att konkurrensneutralitet råder och att infrastrukturen fungerar. Resten hanteras av varje tjänsteleverantör.

  • Vad är en tjänsteleverantör?

  • En tjänsteleverantör är den leverantör som du väljer för tjänster som t ex bredband i vårt öppna nät. Det är alltid tjänsteleverantören du kontaktar om du har frågor om ditt abonnemang, vill göra en felanmälan eller vill avsluta dina tjänster.

  • Vad innebär detta för mig som hyresgäst?

  • Istället för två kommunikationsoperatörer som vi haft tidigare kommer vi nu att få en (Open Universe) för hela vårt bestånd. Vår nya kommunikationsoperatör kommer att erbjuda ett ”smörgåsbord” av tjänsteleverantörer som du som hyresgäst kan välja mellan. Vi har ställt krav att det ska finnas minst fem (5) leverantörer av bredband, tre (3) av IP telefoni samt två (2) av IPTV.

     

  • Har du kvar ditt spärrfilter över antennuttaget?

  • Under våren 2015 har vi monterat bort alla spärrfilter som suttit över det befintliga antennuttaget i de lägenheter där hyresgästen valt bort basutbudet. Om du av någon anledning har kvar ditt spärrfilter - kontakta oss på 011-211600 så kommer vi och monterar bort filtret snarast!

  • Varför sätter ni dit en box (CPE) i min lägenhet?

  • Boxen är en förutsättning för att du som kund ska kunna välja tjänster från olika leverantörer, t ex bredband från en leverantör och bredbandstv från en annan. Boxen ger också möjlighet till felavhjälpning på ett mycket bättre sätt än tidigare om du skulle uppleva problem med din tjänst. Boxen kvalitetssäkrar också din tjänst - framförallt när det gäller TV som kräver mycket kapacitet. Boxen strömförsörjs via ditt eluttag - strömförbrukningen är uppmätt till mycket låga nivåer enligt tillverkaren.

  • Jag har hört talas om att ni kommer att erbjuda en gratistjänst, vad innebär det?

  • Några av de tjänsteleverantörer som finns med i det öppna nätet kommer att erbjuda 0,5 Mbit/s till en kostnad av 0 kr. Du som hyresgäst måste dock aktivera ett abonnemang, även om kostnaden är 0 kr. Denna tjänst lämpar sig endast för dig som surfar, mejlar och betalar räkningar och inte behöver en snabbare uppkoppling. Den är inte lämplig för dig som avser koppla upp flera enheter (surfplatta, mobiltelefon och dator) eller som strömmar film eller musik.

  • Var kan jag läsa om vilket utbud som kommer att erbjudas av Open Universe?

  • Open Universe har en självvalsportal där du kan välja leverantör och jämföra priser och villkor. Här ser du också vilka leverantörer som du kan välja mellan. Klicka in på: http://norrkoping.openuniverse.se för mer information.