Nicola – Verksamhetsansvarig Studentbo
Som verksamhetsansvarig på Hyresbostäders dotterbolag Studentbo trivs hon bra i sin dynamiska roll, där hon får möjlighet att arbeta både på operativ och strategisk nivå.

Hur hamnade du på Hyresbostäder?
– 2011 hade jag småbarn och pendlade till Linköping där jag var kundtjänstchef. Jag sökte jobb här som kundtjänstchef och blev redan på intervjun imponerad av Hyresbostäders sätt att jobba med sin värdegrund, vilket är väldigt viktigt för mig. Under intervjun blev jag tipsad om att söka ett annat chefsjobb. På den vägen blev jag distriktschef fram till 2019, då jag bytte tjänst till verksamhetsansvarig på Studentbo – där jag är idag.
Vad gör du på jobbet?
– Dagarna börjar med ett morgonmöte med mina kollegor på Studentbos kontor där vi går igenom dagen. I min roll får jag jobba både operativt och strategiskt vilket jag tycker om. Jag ansvarar för ekonomin, kunderna och medarbetarna och samarbetar också mycket med universitetet. Dessutom sitter jag i en beställarroll för större underhållsprojekt och är avtalsansvarig för underleverantörer, främst inom inre och yttre skötsel.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa är nog bredden i min roll, men också direktkontakten med våra kunder. Dessutom uppskattar jag verkligen samarbetet och stödet från alla kunniga och ansvarsfulla kollegor. Vi har en väldigt öppen och prestigelös dialog. Det finns alltid någon att fråga som gärna hjälper till!
Hur skulle du beskriva kulturen på Hyresbostäder?
– Hjälpsam är det första jag tänker på, då man alltid har kollegor som är beredda att göra det lilla extra för att skapa ett resultat som är så bra som möjligt. Stämningen väldigt familjär och känslan är att alla är stolta över sitt arbete och drivs av att göra skillnad varje dag.
Vilket av våra värdeord (lyhörd, attraktiv, pålitlig, drivande) känns närmast dig?
– Det är svårt att välja bara ett värdeord, men säger ’lyhörd’ eftersom jag tycker det är viktigt att inkludera alla och låta alla göra sin röst hörd. Som chef är jag beroende av såväl medarbetarnas som hyresgästernas synpunkter och kunskap för att själv lyckas i min roll.
Vilken av dina egenskaper tror du bidrar mest till ditt arbete?
– Jag är bra på att läsa av människor och är en diplomatisk person som kan förstå båda sidor om en konflikt uppstår. Det hjälper mig att skapa en positiv arbetsmiljö och hitta lösningar som fungerar för alla. Jag har också lätt för att ta kontakt med andra, vilket underlättar samarbeten både internt och externt.
Vad krävs för att bli din kollega?
– För att trivas här behöver man vara positiv, lösningsorienterad och ansvarstagande. Det gäller både i kontakten med kollegor, hyresgäster och andra samarbetsaktörer. Jag trivs bäst med personer som ser möjligheter framför problem och som är öppna för att testa nya sätt att lösa saker. Flexibilitet och smidighet är också viktigt eftersom vi ofta ställs inför utmaningar som kräver kreativitet och snabba lösningar.
5 snabba frågor
- Katt eller hund?
- Bada i pool eller havet?
- Matlåda eller utelunch?
- Kakor eller tårta?
- Hogwarts eller Narnia?