Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Varför renoveras tvättstugan?

  • En trivsammare tvättstuga är ett starkt önskemål från våra hyresgäster. De befintliga tvättmaskinerna och torkrummen drar väldigt mycket onödig energi och renoveringen är också ett led i vårt energi- & miljöarbete - E-koll. Till år 2030 ska vi ha 30 % lägre energiförbrukning jämfört med 2005. Tvättmaskiner och torkrum byts ut mot nya energieffektiva maskiner och torkskåp.

  • Vad ska göras?

  • Det varierar, beroende på tvättstuga. Gemensamt för alla är att samtliga maskiner byts ut och alla kommer att få elektronisk bokning. Renovering av t ex golv eller målning kommer att variera, beroende på tvättstugans skick och när den senast gjordes om.

  • Vad är det som är nytt med maskinerna?

  • De nya maskinerna är energisnåla och självdoserande. Det innebär att de fyller på exakt den mängd flytande tvättmedel som behövs. Tvättmedlet är Svanenmärkt och godkänt av Astma- och Allergiförbundet.

    OBS! Pulvertvättmedel förstör maskinen och får inte användas. Tvättmaskinerna är också mer effektiva i sin centrifugering så att tvätten ska torka snabbare.

  • Vad är fördelarna med självdoserande tvättmaskiner?

  • Du behöver inte bära hem tung tvätt- och sköljmedel och slipper tvättmedelsrester och mögel i tvättmedelsfacken. Överdosering av tvättmedel minskar, vilket är positivt eftersom överdosering bidrar till övergödning i våra vattendrag.

  • Får jag veta hur jag ska tvätta i nya tvättstugan?

  • Ja, du får en inbjudan till invigningen av nya tvättstugan. Där får du veta hur maskinerna och allt annat fungerar. Håll utkik efter information i ditt trapphus och i brevlådan.

  • Jag har allergi och använder specialtvättmedel, hur gör jag nu?

  • Tvättmedlet är allergitestat och helt allergifritt.

  • Vad innebär elektronisk bokning?

  • Du får en elektronisk nyckel, en så kallad tagg (liten plastbricka)som du bokar tvättid och öppnar tvättstugan med. Du bokar tvättid genom att logga in via "Mina sidor" på vår hemsida eller via den digitala trapphustavlan. Cirka en vecka innan den nya tvättstugan är helt klar kommer du att kunna börja boka tvättid. En borttappad tagg ersätts mot en kostnad.

    Viktigt - du betalar för tvättar under din bokning.
    Det är bara du som kommer in i tvättstugan när du bokat den. Viktigt att tänka på att om du är klar innan ditt tvättpass är slut, tänk på att inte släppa in någon tidigare. Då får du betala för de tvättarna också.

  • Hur många pass får jag boka per månad?

  • Du kan boka upp till 8 tvättpass per månad totalt och du bokar ett tvättpass åt gången. Ett tvättpass måste vara påbörjat innan nästa kan bokas. Ett outnyttjat tvättpass räknas som använt, men debiteras inte. En timma efter ett outnyttjat tvättpass släpps tiden och kan bokas av andra. Tvättpasset räknas som nyttjat när du läst taggen och öppnat dörren in till tvättstugan.

  • Hur vet ni att det är jag som tvättar?

  • Det är bara du som kommer in i tvättstugan under din bokade tvättid. För att komma in och kunna starta maskinerna, måste du aktivera din bokning genom att hålla taggen mot läsaren vid dörren. Vi följer Datainspektionens personuppgiftslag (PUL) och krav på säker lagring av personuppgifter.

  • Var kan jag tvätta under tiden?

  • Vi har ett samarbete med Tvättshopen på Repslagaregatan 17 i Norrköping, tel 011-16 66 06 och www.tvattshopen.se där du mot uppvisande av Bonuskortet får 20 % rabatt.

  • Kan jag börja tvätta innan föregående hyresgäst är klar?

  • OBS: Tänk på att du måste hämta ut tvätten innan ditt tvättpass går ut, därefter kommer du inte in i tvättstugan. Om du är klar före din tvättid går ut, tänk på att inte släppa in någon tidigare. Då får du betala för de tvättarna också.

  • Hur lång tid kommer tvättstugan att vara stängd?

  • Tvättstugan kommer att renoveras och vara stängd under två veckor. Bra om du planerar för att du inte kommer att kunna tvätta i den gemensamma tvättstugan under den tiden.

  • Vad händer med hyran?

  • Din hyra sänks med 1 poäng i Rätt hyra, vilket innebär en sänkning med 42 kr per månad. Istället betalar du för dina tvättar och priset är i nuläget 7 kr per startad tvättmaskin + 1 krona för sköljmedel.

  • Vad händer om jag bokat ett tvättprogram som är längre än mitt bokade tvättpass?

  • Maskinerna känner av om du valt ett tvättprogram som tar längre tid än ditt bokade tvättpass. Då visas ett felmeddelande i display-fönstret på maskinen. Då kan du välja ett snabbprogram som ryms inom tiden för det bokade tvättpasset.

  • Hur betalar jag?

  • Din bokning och tvättmaskinen registrerar dina tvättar och kostnaden för detta kommer sedan på din hyresavi, som skickas ut följande månad.

  • Får jag ersättning under tiden tvättstugan är stängd?

  • Renoveringen av tvättstugan, förhandlad med Hyresgästföreningen, är sedvanligt underhåll och medger ingen ersättning.

  • Varför torkar inte min tvätt?

  • De flesta plagg går bra att torktumla idag. Torktumlarna har nya skonsamma trummor och anpassade torkprogram med lägre temperaturer för olika typer av tyger, som t ex bomull, polyester
    eller ull. Tänk på att börja tvätta det som tar längst tid att tvätta, t ex jeans, handdukar och lakan.

  • Varför tas torkrummet eller torkaggregatet bort?

  • Torkrummen drar idag onödigt mycket energi och ersätts istället av energieffektiva torkskåp och torktumlare som placeras i tvättstugan istället för i ett separat rum.

  • Varför måste jag rengöra luddfiltret i torktumlaren?

  • Luddfiltret ska rensas från ludd efter varje torktumling. Om filtret inte rengörs blir genomsläpp av luft dålig. Det medför längre torktider och högre energiförbrukning. Rengör luddfiltret enligt bruksanvisningen på sidan av tvättmaskinen.

  • Vad händer med mangeln?

  • I de hus det finns mangel i särskilt rum kommer vi flytta in mangeln i tvättstugan. Ny mangel kan ansökas om via områdespengen och beslutas om av samtliga hushåll i huset.