Vår snabbguide till TV och bredband

Vår snabbguide till TV och bredband för dig som bor hos Hyresbostäder

Bredband och TV är viktigt för många av våra hyresgäster. Därför har vi tagit fram den här foldern, där vi kort beskriver vad du som hyresgäst har för möjligheter och vilka erbjudanden du kan ta del av - både i det öppna nätet, där du kan välja fritt, och i det basutbud av TV-kanaler som ingår i din grundhyra.

Så, om ämnet intresserar dig - ta gärna 10 minuter och läs information på den här sidan eller ladda hem och läs foldern! 

Läs foldern här >>

 

TV via ditt antennuttag 

I din grundhyra ingår Com hems basutbud på cirka 17 kanaler, och som vår hyresgäst är du alltid garanterad de fem mest populära kanalerna. Vi är stolta över att kunna erbjuda ett så konkurrenskraftigt utbud i grundhyran. Självklart kan du köpa till fler kanaler av Com hem.

Vårt basutbud är analogt, men vissa av kanalerna sänds digitalt, till exempel SVT:s kanaler. För att du ska kunna se de digitala kanalerna i basutbudet behöver du en modern TV, med inbyggt stöd för Com hem, eller en separat digitalbox. Vill du att alla kanaler ska ha digital kvalitet så måste du skaffa dig ett tilläggsabonnemang samt en digitalbox, antingen via Com hem eller en TV-handlare. Om du får tekniska problem med TV-kanaler via ditt antennuttag så kontaktar du Com hem, 90 222. 

Om du bara får in SVT:s kanaler

I några enstaka lägenheter kan det finnas ett spärrfilter kvar över antennuttaget. Din TV tar då bara emot SVT:s kanaler. Om det händer ringer du till vår Kundtjänst så kommer vi ut till dig och monterar bort filtret.

TV via ditt bredbandsuttag

Fler och fler tittar på TV när det passar dem bäst genom att strömma tjänster som Netflix, Viaplay och SVT Play. Så kallad linjär TV (efter en tablå) är fortfarande störst, men konsumtionen av TV förändras, och det snabbt! Open Universe, som är kommunikationsoperatör i vårt öppna nät, erbjuder ett stort "smörgåsbord" av leverantörer inom bredbands-TV. Är du fullt nöjd med Com Hems utbud behöver du självklart inte teckna avtal med ytterligare en leverantör, men för dig som vill ha en lösning med både film, sport och annat finns här ett nästan obegränsat utbud.

Om du flyttar in i vår nyproduktion

I våra nyligen byggda hus finns det inga antennuttag. I dessa lägenheter är det enbart TV via bredbandsuttaget som gäller. För dig som inte är intresserad av alla de valmöjligheter som erbjuds via Open Universe finns ett kostnadsfritt digitalt utbud (SVT1, SVT2, SVT24 och Barn- och Kunskapskanalen samt TV4) som även det kan beställas via Open Universe.

Internet eller allt-i-ett 

Gratistjänst om 0,5 Mbit/s
Flera av leverantörerna i det öppna nätet erbjuder kombinationstjänster där internet, TV och telefoni paketeras i en gemensam lösning med en attraktiv prisbild. Vill du bara teckna avtal om internet så finns idag över 100 olika erbjudanden att välja bland – allt från lägre hastigheter upp till 1 Gbit/s! Du är helt fri att välja den leverantör som passar dig och dina behov bäst. 

Du som nöjer dig med en lägre hastighet kan beställa en gratistjänst på 0,5 Mbit/s. Ett antal av tjänsteleverantörerna erbjuder denna tjänst, och du tecknar ett avtal på vanligt sätt. På Open Universe beställningsportal finns mängder med erbjudanden om bredbandstelefoni, ofta kombinerade med någon form av internettjänst.

Hur beställer jag nya tjänster? 

Det enklaste sättet att ta del av alla erbjudanden och möjligheter är att surfa in på Open Universe beställningsportal: norrkoping.openuniverse.se/ostergotland  

I portalen kan du enkelt jämföra mellan olika typer av tjänster och leverantörer och göra en beställning direkt. Ofta kan du vara igång inom ett par minuter! 

Jag har inget internet. Hur beställer jag tjänster då?
Om du inte tidigare har någon tjänst via bredbandsuttaget, eller är helt nyinflyttad, så når du beställningsportalen genom att stoppa in en nätverkssladd mellan ditt bredbandsuttag och din dator. OBS! Du kan inte ha någon router eller trådlös accesspunkt inkopplad! När du öppnar din webbläsare kommer du automatiskt till Open Universe och de erbjudanden som finns. Du kan självklart även ringa till den tjänsteleverantör du vill göra din beställning hos. Vilka leverantörer som ingår i det öppna nätet ser du på Open Universe beställningsportal.

Om du har en tjänst och får tekniska problem, eller vill ställa frågor.
Vänd dig alltid till den du har beställt tjänsten av, inte till oss på Hyresbostäder. Kontaktuppgifter till tjänsteleverantören hittar du enklast på fakturorna, där du också ser ditt kundnummer.

Om du vill göra en felanmälan eller har andra problem.
För att du ska få hjälp så fort som möjligt, oavsett vilken typ av problem du har eller var det finns, så ska det felanmälas via din tjänsteleverantör. Leverantören är skyldig att ta emot din felanmälan och åtgärda eller vidareförmedla din felanmälan så att problemet blir löst. Acceptera inte att du som kund hänvisas vidare. Det innebär enbart att problemet tar längre tid att lösa.

Om din CPE (mediaomvandlare på väggen) går sönder.
Samma sak gäller om din CPE som sitter uppsatt på väggen i din lägenhet skulle gå sönder. Du vänder dig till din tjänsteleverantör som då gör en felanmälan!

Om du vill skaffa bredbandstjänster men inte vet vad du ska välja.
Är du till exempel nyinflyttad och ännu inte har skaffat dig någon tjänst och är fundersam över vad du ska välja i det stora utbudet så kan du ringa Open Universe på 0770-82 55 55.

Bra att veta

  • TV via antennuttaget. 17 kanaler ingår i hyran. Fler kan beställas av Com hem.
  • I vår nyproduktion har lägenheterna inga antennuttag. Här är det bredbands-TV som gäller.
  • Internet, bredbands-TV och bredbandstelefoni beställs via Open universe öppna nät, där du kan välja mellan många olika tjänster och leverantörer.
  • Hjälp vid val och beställning av bredbandstjänster, kontakta Open universe.
  • Vid problem med tjänster och utrustning (oavsett vilken) kontakta alltid din tjänsteleverantör, som är skyldig att hjälpa dig utan att hänvisa dig vidare. Vill du ha hjälp med hur du kopplar in din box eller din router. Se vår hemsida under Kopplingshjälp.